Nu är jag här igen, mitten av januari och lönen är redan slut. Fakturan för julklapparna som gavs bort och nyårsblåsan som verkligen behövde införskaffas sitter som den onde djävulen på vänster axel. Ångesten är påtaglig varje gång Klarna-appen skickar notis om ‘förfaller i januari’. Normalt sett är Stockholmsjanuari mörkt, grått och varenda kotte klär sig i svart. Trots det aldrig tidigare beskådade januarivårvädret i Stockholm i år så känns det som den ekonomiska världen lever efter frasen ”fake it til you make it”… eller är det bara jag?
Och just idag är den tredje måndagen i januari som världsligt kallas Blue Monday. Myntat i 2005, just denna måndag räknas år efter år som den ‘deppigaste dagen på året’. Det var psykologen Cliff Arnall som, tillsammans med engelska resebolaget Sky Travel, tog fram termen via en ekvation baserad på 7 parametrar:
- Tid sen julafton
- Månadslön
- Väder
- Skulder
- Brutna nyårslöften
- Motivationsnivå och energi att “ta tag i saker”
Trots att vissa experter påstår att denna teori saknar vetenskaplig grund är det en så kallad tema-dag världen över. Och helt ärligt, någon sanning måste det väl ändå finns i det?
2019 gjorde det sociala och träningsfokuserade nätverket Strava en undersökning som visade att ca 80 % av nyårslöften bröts redan efter andra veckan i januari. Vilket ironiskt nog passar väldigt bra in med att bakslaget landar hårt tredje måndagen samma månad.
Jag skrattar till lite för mig själv, det är ju faktiskt helt sjukt? Är människan så lättlurad? Samtidigt minns jag tillbaka till när jag arbetade som Platschef på gymkedjan Sats. Första dagarna i januari var det alltid totalt kaos och även årets bästa säljmånad, men i december ekar gymmen tomma och antalet medlemmar som kommer för att avsluta sina medlemskap som inte använts på 11 månader var noterbart.
Jag kan även känna känslan från tidig tonårstiden när julklapparna från mina föräldrar och släktingar svämmade över i högar stora som kylskåp. Trots detta känns stingen av avundsjukan mot mina kusiner som fick nya telefoner, mp3-spelare och dylikt varje år. Hur kände egentligen mina föräldrar? Tre barn och tusentalskronor ska spenderas på vardera för enbart en dag, julafton.
Enligt Nordea’s julundersökning steg julbudgeten 2024 med 13% från ifjol och landade på en hisnande summa kring 6 769:- per person. Jag reflekterar över min egen budget som heltidsstuderande med höga räntor, elkostnader och matkostnader… pulsen stiger, det känns för mig helt orimligt. Om det är förväntningarna unga ska se spridas på sociala medier/internet, hur ska jag ha råd att skaffa familj? Och hur har alla andra råd? Eller är det så att vi faktiskt bara väljer att ‘fake it til you make it’ och ta smällen i januari? Här och nu inser jag att, vetenskapligt eller inte, Blue Monday makes sense.
Trots att vi befinner oss mitt i årets deppigaste dag känner jag ändå något sorts hopp, för om det är jag som skapat denna känsla hos mig så är det också jag som kan ändra på den. Idag lägger jag ribban lågt och försöker göra det som gör mig glad. Kanske är det en löprunda i dagsljuset, uppskattar det fina vädret, planera in något roligt med en vän eller klär mig i något färgglatt. För egentligen:
Blue Monday blir som en taskig baksmälla från jul och nyårshelgen… och frågan jag ställer mig är om julklapparna, den fräsiga nyårsblåsan och nyårslöftena för att skapa Pernilla 2.0 är värda det?
Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden i texten är skribentens egna.

Krönikör – Pernilla Skog