Hela landet befinner sig i en lågkonjunktur. Statistikmyndighetens statistik gällande resturangindex visar på sjunkande siffror. Hur påverkar detta Vasastans befolkning och deras köpvanor? När Måns Falck, delägare i butiken Cajsa Warg vid St Eriksplan, får frågan om de har färre kunder i dagsläget svarar han kort “ja”.

Take away
Fotograf: Ester Lundqvist

Cajsa Warg är en butik som fokuserar på exklusiva varor och lunchmatlådor. Under det tredje kvartalet 2023 uppvisade drygt hälften av kategorierna en minskning i jämförelse med samma period 2022. Siffrorna för totalförsäljningen har sjunkit med 0,9 procent för alla restauranger i Sverige. Samuel Hederén som är statistiker på SCB har gjort ett uttalande. Han säger att det tredje kvartalet 2023 är det första kvartalet där försäljningsvolymen i restaurangbranschen sjunker på årsbasis sedan pandemirestriktionerna släpptes i februari 2022. När det kommer till just take-away lådor som enligt SCB ska ha minskat i andel som köps, säger Måns Falck: 

– Det enda som ruckade vår försäljning av matlådorna var pandemin. Då upplevdes det som att folk jobbade hemma och började laga mat. Men trenden ebbade ut sisådär 6—9 månader senare. 

Från butiksägaren kommer även en liten trendspaning för 2024. 

– I januari känns det som att trender kring matlådor blir som ett nyårslöfte som folk gör. Gymmen är fulla i januari men aldrig i augusti. Lite så känner vi med köp av färdiglagad mat.

Men var ser ni att kunderna minskar och vad ska ni göra för att få dem tillbaka? 

– Det är färre personer som köper råvaror. Vi kommer inte förändra något. Vi är det vi är, för att det är det vi vill, säger Måns Falck.

Blommor i förbutiken
Fotograf: Ester Lundqvist

Viktigt att behålla sin målgrupp 

Trots sjunkande siffror tror inte Måns Falck att det är dags för butiker att bredda sina målgrupper utan istället behålla den.  

– Vi tror på vår målgrupp, därför ändrar vi inget. De är matintresserade som vill ha mat utan tillsatser och med någon form av identitet. Vi tror att det istället är viktigt att påminna målgruppen om att man fortfarande finns som ett alternativ, säger Måns Falck 

Butiken har haft en stadig ökning av besökare sedan dess öppning 2010 men pandemin avstannade besöken. Nu under lågkonjunktionen fortsätter de att tappa kunder, men inte när det kommer till take-away försäljningen.  

Året 2022 ökade försäljningen av livsmedel med 7,7 procent vilket är den högsta ökningen på 2000-talet i Sverige. Denna siffra gäller den procentuella ökningen räknat i löpande priser. I volym minskade försäljningen 2022 mer än något tidigare år. Denna trend fortsätter fast försäljningen av livsmedel ökade med 5,3 procent under 2023. SCB skriver att förklaringen till att de två trenderna pekar åt olika håll är prisökning av varor.  

Apelsiner i butiken
Fotograf: Ester Lundqvist

Varför tror du att människor köper färdigmat trots lågkonjunkturen? 

– Människor upplever att de har mindre och mindre tid, tror jag. Detta förenat med att man har mindre och mindre kunskap om hur man tillagar mat. Det är få som åker långt för att handla här, de flesta bor nära, säger Måns Falck.

Han fortsätter: 

– Våra kunder vet att vi har valt ut och smakat på allt som står i butiken.  

Måns Falck
Butiksägare Måns Falck. Fotograf: Ester Lundqvist.

Butiken har 290 olika leverantörer där Falck säger att han har god kontakt och kännedom om alla bönder och matlagare. Han tror att kunderna kommer till dem på grund av etiska faktorer då deras varor saknar tillsatser och ger därför en god eftersmak mentalt. Butiken är en kombination av butik och restaurang i ett.

Text: Ester Lundqvist.