Foto: Wilma Sommarström
Crossfit har de senaste åren blivit en allt med populär träningsform. En träningsform som går ut på hög intensitet och funktionella övningar. På grund av den nära individuella coachingen som ingår i ett medlemskap är det även ett dyrt alternativ kontra det traditionella gymmet. Enligt Eric Ericson, ägare av Fit4Life i Vasastan är priset inget som har skrämt bort befintliga kunder i pågående inflation. De har dock märkt av att tecknandet av nya medlemskap har stannat upp ordentligt.
Sedan 2019 har Crossfitboxen Fit4Life legat i Vasastan. Med flera filialer över Stockholm är detta en av de mindre boxarna som Eric Ericson driver tillsammans med frun Jessica. Fit4Life driver gymmet med i en tro på att träning ska vara roligt. Fördelarna med crossfit som träningsform kontra klassiska gym menar Eric är flera.
– Det är mer all around än mycket annan typ av träning, så man blir bättre både lite här och var säger Eric glatt.
Crossfit är en kombination av styrke- och konditionsträning. Det bygger på funktionella övningar och som utförs under hög intensitet och med konstant variation. Enligt Eric krävs inga förkunskaper för att utöva crossfit hos dem.
– Vi lägger stor fokus på relation och gemenskap. Vi driver därför rätt små grupper där varje coach snabbt ska kunna lära känna deltagarna och på så sätt anpassa träningen efter individen säger Eric och lägger till;
– Utöver de små grupperna erbjuder vi självklart träning där man får sin individuella personliga tränare också.
Foto: Wilma Sommarström
Utöver att stå som ägare fungerar Eric även som platschef på gymmet i Vasastan (Surbrunnsgatan 19). Han driver inte själv några klasser utan har mer ett övergripande ansvar.
Det är ingen nyhet i sig att stora delar av världen befinner sig i en ekonomisk otrygg situation. Skenande el- och livsmedelspriser är en stor del av verkligheten, många hushåll ser över sina fasta kostnader och väger dem mot varann. På crossfitboxen Fit4Life i Vasastan har man även där märkt av inflationen, och “nyårslöftena” har kanske inte varit lika många.
– Till viss del har vi märkt av att folk måste säga upp sina medlemskap, men vi har en väldigt trogen kundbas. Det kanske låter skrytigt, men folk tenderar att vara väldigt nöjda hos oss , säger Eric och fortsätter;
– På grund av vårt långsiktiga och kontinuerliga tänk kring relationen med våra medlemmar tycker många att kostnaden är värt der.
Det man har märkt av är dock avsaknaden av folk som söker sig till dem för att teckna nya medlemskap.
– Folk håller hårdare i pengarna för tillfället, kontra tidigare.
Att man skulle ändra någonting som kan reducera kostnaden för att kanske locka folk att börja träna är inget man fokuserar på. Istället väljer Eric att lägga tyngden på de redan befintliga kunderna man har. Prioritet är relation och gemenskap.
– Även om avsaknaden av nytecknare såklart är noterbar så kommer vi lägga fokus på att ta hand om våra befintliga medlemmar.
Text: Mattias Eckerman